lauantai 26. tammikuuta 2013

Itsensä vertailemista muihin, onnellisuudesta ja Dalai Lama

Uuden vuoden jälkeen minulla on ollut jostain syystä hyvin synkkä kausi. Mieleni on ollut negatiivinen ja olen ollut rasittunut kaikkeen ja kaikkiin. Eilen kuitenkin aloin muuttaa ajattelutapaani - aloin lukemaan Dalai Laman opasta onnelliseen elämään.

Heti alussa löytyi problematiikka itsensä vertailemisesta muihin. Olen aina vertaillut itseäni itseäni kauniimpiin, parempiin, fiksumpiin, laihempiin jne. Vertailun määrä on riippunut elämäntilanteestani. Viime aikoina olen tätä negatiivista vertailua harrastanut enemmän. Vuosien aikana olen kuitenkin yrittänyt lopettaa tämän tavan, tuloksetta.

Dalai Laman mielestä me aina vertailemme itseämme toisiin - tätä ei voi estää. Mutta hänen mielestä sen sijaan, että vertailemme aina itseämme meitä paremmin pärjääviin, voimme sen sijaan verratta itseämme heihin, jotka pärjäävät meitä huonommin. Tunsin itseni tyhmäksi tämän neuvon jälkeen. Minulla sentään on asiat hyvin...

Dalai Laamaa auttoi kirjan kirjoittamisessa amerikkalainen psykologi, joka kertoi kokeesta, jossa ihmiset arvioivat elämänsä paremmaksi sen jälkeen kun he olivat todenneet viisi seikkaa, jota he eivät ole. Näin aion tehdä tulevaisuudessa, kun mieli on allapäin.

Olen iloinen siitä, etten...
1. ole liian itsekäs. Ajattelen itseäni, mutta en mene liiallisuuksiin.
2. ole kuollut. Olisin voinut kuolla jo... kolme kertaa elämäni aikana? XD
3. ole laiska. Asiat etenevät hyvää vauhtia.
4. ole ainoa lapsi. Seura on kivaa.
5. ole liian kaunis. Henkilö, joka minuun rakastuu, rakastaa minua eikä kauneuttani :)


Onni on konnan hengitys ihollani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti